Szczepionka na stres? Lepiej zapobiegać, niż leczyć

with Brak komentarzy

szczepionka na stres

Czy istnieje szczepionka na stres i co na to lobby antyszczepionkowców?

Czy lepiej wyjechać w Bieszczady, czy do Tybetu? A może po prostu zamknąć się w jakimś klasztorze? A może kupić kota? Bliskość kota podobno obniża poziom stresu… a może po prostu zacząć korzystać z tego co jest najprostsze…

We wpisie o gadzie wyjaśniłam, w jaki sposób oddech działa na system nerwowy.

Elitarna jednostka komandosów amerykańskich (NavySeals) wykorzystała tą wiedzę i opracowała swój własny system na odstresowywanie. System ten  polega na głębokim oddychaniu w pewnym określonym schemacie. System nazywany jest  oddychaniem taktycznym (tactical brathing) lub oddychaniem pudełkowym (box breathing). Box, bo wykonujemy je na cztery“.

Techniki głębokiego oddychania są już dość dobrze przebadane i naukowcy udowodnili ich pozytywne działanie na redukcję stanów lekowych, stresu i depresji. Ta prosta technika oddechowa służy przede wszystkim uspokojeniu się w pojawiającej się nagle stresowej sytuacji. Technika jest dostępna właściwie w każdym czasie i miejscu. Proces oddychania jest podzielony na cztery równomiernie trwające etapy — każdy z nich trwający cztery sekundy — na wdech — wstrzymanie — wydech — zatrzymanie. Ważne jest, aby w trakcie oddychania starać się oddychać przeponowo. Wykonaj to ćwiczenie po raz pierwszy na leżąco. Jeśli w tracie WDECHU Twój brzuch się unosi, to oddychasz przeponowo. Jeśli podnoszą się ramiona i klatka piersiowa postaraj się przepchnąć wdech niżej – do brzucha.  Aby podnieść poziom świadomości i kontroli nad procesem możesz położyć na brzuchu dłonie.

Lekarstwo na stres

  1. Nabieraj powietrza przez cztery sekundy.
  2. Wstrzymaj powietrze przez cztery sekundy.
  3. Wydychaj powietrze przez cztery sekundy.
  4. Utrzymaj opróżnione płuca przez cztery sekundy, zanim weźmiesz kolejny wdech.

Tylko tyle i aż tyle!

Ilość powtórzeń zależna jest od potrzeb. Można ją wykonywać tak długo, aż się uspokoimy.

Szczepionka na stres

Technikę możesz również wykonywać zapobiegawczo, wtedy stanowi rodzaj swoistej szczepionki na stres. Technika ta powtarzana łącznie przez 20 minut w ciągu dnia w czterech turach (na przykład co 3 godziny) poskutkuje tym, że trudniej będzie tak praktykującą osobę wyprowadzić z równowagi i zestresować.

Jak widzisz, możesz ta prostą technikę stosować na samym sobie. Jeśli jesteś rodzicem, możesz ją również praktykować wspólnie z dziećmi. Będzie to wspaniała okazja do robienia czegoś razem, bycia w kontakcie, a jednocześnie będzie miała zbawienny wpływ na poziom stresu dziecka.

W internetach znalazłam wizualizację, która pomaga zobrazować proces. Wykorzystane jest do tego kółko, które przy wdechu rośnie, w przerwie po wdechu utrzymuje się w tej wielkości, przy wydechu maleje, a w kolejnej przerwie pozostaje niezmiennie skurczone.

Science Stuff:

Ta metoda oddychania działa uspokajająco dzięki temu, jaki czysto fizjologiczny wpływ na układ nerwowy ma oddychanie. Oddychając powoli i głęboko aktywujesz podwzgórze, które jest połączone z przysadką mózgową. Przysadka zaś aktywuje wysyłkę neurohormonów, blokujących uwalnianie hormonów stresu, takich jak kortyzol i adrenalina. Kiedy obniżasz w organizmie poziomu kortyzolu i adrenaliny,  równocześnie obniżasz poziomu stresu. Co więcej, Twoje powolne i głębokie oddechy mobilizują przywspółczulny układ nerwowy do wydzielania hormonów, które obniżają ciśnienie krwi i tętno. Tutaj zachodzi kolejna reakcja łańcuchowa. Wolniejsze tętno i niższe ciśnienie wyzwalają reakcję relaksacyjną w organizmie.

Podziel się tym postem
  •  
  •  
  •  
  •  
Follow Siła Słuchania:

coach, mentor, trener

Nazywam się Joanna Andryszczak - Lewandowska, Jestem empatyczną coachinią i trenerką empatycznej komunikacji, czyli chodzącą empatią do kwadratu. Pomagam moim Klientom usłyszeć i wdrożyć w życie to, co najważniejsze dla ich rozwoju w życiu prywatnym i zawodowym.

Leave a Reply